29. jun, 2016
Het moet niet gekker worden. In een kop in de krant wordt gekopt : “ Electric only tussen Oudega en Heeg”. Waar gaan we naar toe? De Tjeukemeer alleen voor speedboten
- De Sneekermeer alleen voor zeilboten - Nannewiid alleen voor jeugdzeilboten en waterfietsen - Slotermeer alleen voor skûtsjes - Fluessen alleen voor ronde-en platbodemjachten - Pikmar alleen voor GWS-schouwen - Bergummermeer alleen voor 16 m2 - Lauwersmeer
alleen voor vissersvaartuigen - Stadsgrachten alleen voor zonnecollectorboten - Het P.M.-kanaal en Johan Willem Frisokanaal natuurlijk alleen voor vrachtschepen.
Ik geloof dat er teveel mensen over beleid gaan, die te ver van de materie af staan. Net
zo als in de samenleving multicultureel is, heb je dat ook op het water. Zeker op het water. Bij het skûtsjesilen is het nog niet zo lang geleden, dat de bootjes gewoon in het wedstrijdveld aanwezig waren. Na de wedstrijd is het nu nog altijd een lust
voor het oog om alle verschillende boten richting Grou door de Tijnje te zien gaan of door de Houkesloot richting Sneek.
De bedenkers van dit “miljoenenproject” maken een kleine denkfout. Wat is een kanoroute?
Een kanoroute is
simpel een route, die je als kanovaarder heel goed kan volgen. Vaak een route , die door kleine kanaaltjes gaat en het grootscheepsvaarwater zoveel mogelijk mijdt. Echter houdt dit niet in, let wel, dat andere boten er niet mogen varen. Zo
heb je routes voor sloepen. Deze zgn. sloepenroutes houden niet in dat er alleen maar sloepen mogen varen enz.. De vraag is of gecreëerde sloepenroutes wel echt zo geschikt zijn voor sloepen, want als sloepen elkaar ontmoeten of passeren is
het nog de vraag of de meesten wel echt sloepenroutes zijn. Er zijn al veel op de stenen belandt. Nee, degene die bepaalt of de tocht voldoet aan jou vaarplezier ben je altijd nog zelf. Zijn er meer, die hetzelfde vinden, dan ontstaat een vaarroute voor
een bepaalde bootgroep. Dit houdt niet in dat andere boten hier geen gebruik van kunnen maken.
Miljoenen uitgeven aan electric only is naar mijn idee de wereld op zijn kop. De vraag is of het vaarreglement hier wel in voorziet. Hopelijk
niet. In de aankondiging van de electric only wordt opeens gesproken over toestaan van kano’s en sup, zeer verwarrend.
En nog het volgende: ook voor boten op elektrisch moeten kerncentrales draaien. Laten we in Friesland
blij zijn, dat er boten blijven varen. Afgelopen tijd door Noord-Nederland gevaren te hebben leert dat het aantal watertoeristen op één hand te tellen zijn. Vraag de passeerbewegingen maar op. Voor de miljoenen van de projecten maar
brugwachters aanstellen en automatische brugopeningen creëren.